23 października 2024 roku odbyła się II Wojewódzka Konferencja Psychologii Pozytywnej w Edukacji i Wychowaniu, w ramach zadania publicznego Kluczborska Pozytywna Edukacja, zorganizowana przez Stowarzyszenie Edukacyjne Mickiewicz w Kluczborku. Honorowy Patronat nad wydarzeniem objął Marszałek Województwa Opolskiego Szymon Ogłaza.
II Wojewódzka Konferencja Psychologii Pozytywnej w Edukacji i Wychowaniu zgromadziała, w auli ZSO im. Adama Mickiewicza I LO w Kluczborku, przedstawicieli organów prowadzących szkoły, wizytatorów Kuratorium Oświaty w Opolu, dyrektorów przedszkoli, szkół, ośrodków doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych, szkolnych specjaliastów, nauczycieli wszystkich etapów edukacyjnych.
Tegoroczne motto przewodnie skupiało się wokół tematu: Pozytywna edukacja: interwencja i narzędzia psychologii pozytywnej w praktyce szkolnej.
Celem konferencji było wyposażenie uczestników, w jak największy zasób umiejętności praktycznych, które stworzą okazję do poznawania sposobów wydobywania z dzieci i młodzieży tkwiącego w nich potencjału, a także poszerzenie świadomości środowiska edukacyjnego (oświatowego) w zakresie wdrażania nurtu psychologii pozytywnej, włączając jej elementy w procesie dydaktyczno-wychowawczym w trosce o psychologiczny dobrostan młodych ludzi.
Wartość merytoryczną pierwszej i drugiej części konferencyjnej stanowiły wystąpienia oraz warsztaty znakomitych ekspertów, a mianowicie:
dr hab. Alicji Gałązki, prof. Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, która wygłosiła wykład, nt.: Psychologia pozytywna jako remedium na współczesne kryzysy społeczno-psychiczne w szkole, czyli jak małe zmiany czynią cuda?
Doroty Pilnej, sprawującej funkcję Dyrektora Niepublicznego Akademickiego Liceum Ogólnokształcącego (NALO) w Poznaniu, która przedstawiła wykład, nt.: Pozytywna edukacja w Niepublicznym Akademickim Liceum Ogólnokształcącym (NALO) w Poznaniu.
Weroniki Chmielewskiej oraz Ewy Sanko Orłowskiej z Fundacji EduMind-Uważność w edukacji, które zaprezentowały temat: Wspieranie dobrostanu społeczności szkolnej w oparciu o mindfulness.
W drugiej części, praktycznej, uczestnicy mieli okazję wziąć udział w trzech sesjach warsztatowych, które poprowadziły:
Magdalena Dziedziak-Wawro (psycholog) – Emocje w służbie dobrostanu – perspektywa psychologii pozytywnej i terapii ACT; Magdalena Niedźwiecka-Anuszczyk (psychopedagog) - Siły charakteru w szkole: jak wzmocnić kondycję psychiczną uczniów z wykorzystaniem narzędzi psychologii pozytywnej? Aleksandra Mońko (psycholog) – Narzędziownik szkolny oparty na modelu PERMA, czyli jak wzmacniać swój dobrostan oraz swoich uczniów?
II Wojewódzka Konferencja Psychologii Pozytywnej w Edukacji i Wychowaniu wpisała się, uwzględniając zagadnienia merytoryczne, w realizację podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025.
Zapraszamy na kolejną odsłonę konferencji, propagującej nurt psychologii pozytywnej w edukacji i wychowaniu, która odbędzie się w 2025 roku.
Zespół zadaniowy ds.pozytywnej edukacji w nurcie psychologii pozytywnej